در خیلی از موارد است که یک سایت با وجود هزینه و تلاش زیادی که می کند نمی تواند جای خود را در میان مخاطبین هدف باز کند. یکی از دلایل اصلی این موضوع آن است که به خوبی نتوانسته مخاطبان خود را بشناسد در نتیجه در جذب آنها ناکام مانده است. پرسونای مخاطب می تواند کمک بزرگی برای شناخت بهتر مخاطبین سایت باشد. در این مطلب به این پرداخته شده است که چگونه یک پرسونای مخاطب حرفه ای داشته باشیم.
پرسونای مخاطب چیست؟
در گام اول شما باید بدانید که پرسونای مخاطب(Audience Persona) چیست. پرسونای مخاطب که به آن پرسونای مشتری یا پرسونای مصرف کننده نیز می گویند در واقع پروفایلی است که به شما کمک می کند مشتری های خود را بشناسید. شما با ایجاد یک پرسونای مخاطب که یک الگوی نیمه تخیلی است، خواهید توانست نیازهای مشتریان و خواسته های آنان را به خوبی بشناسید و از این طریق روی آنها تاثیر بگذارید.
با یک پرسونای مخاطب خوب شما تصویر شفاف تری از طرف مقابل خود خواهید داشت و در نتیجه محتوای سایت خود را به شکلی تنظیم می کنید که بتوانید رضایت و خواسته های او را برآورده کنید.
ساختن یک پرسونای مخاطب حرفه ای
پس از آن که دانستید پرسونا چیست باید برای ساختن یک پرسونای حرفه ای باید چه کار کنید؟ در زیر به این موضوع پرداخته شده است. برای این که پرسونای مشتری فرضی خود را طراحی کنید باید کارهای زیر را انجام دهید:
نوشتن نام و شغل مخاطب فرضی:
در گام اول نامی را برای مخاطب فرضی خود انتخاب کنید و سپس سمت و شغل وسمت او را مشخص کنید. پرسونای مخاطب
پیشینه و وضعیت فعلی:
در گام بعدی شما باید پیشینه و وضعیت فعلی او را بنویسید. فرض کنید که شما یک فردی با نام ایکس را نوشته اید که دانشجوی اقتصاد است. فرض کنید که او در وضعیت فعلی می خواهد تا یک تور گردشگری راه اندازی کند و توریست ها را به جاهای زیبا و سرسبز در شمال کشور ببرد. پرسونای مخاطب
نقل قول:
در این گام شما باید یک نقل قول فرضی را از زبان فرد ایکس که دانشجوی زبان است و با کسب و کار شما مرتبط است بنویسید. برای مثال فرض کنید که کسب وکار و سایت شما در زمینه آموزش زبان انگلیسی فعالیت می کند. آنگاه از زبان فرد ایکس که دانشجوی اقتصاد است چنین می نویسید که “دوست دارم در طی یک مدت نه چندان زیاد بتونم انگلیسی را در حد خوب یاد بگیرم. باید چه کار کنم؟ زبان من ضعیف است اما باید کاری انجام دهم”.
خصوصیات شخصیتی و روانشناختی پرسونای مخاطب
در مرحله بعد باید خصوصیات این فرد را ذکر کنید. برای مثال بنویسید که این فرد درونگرا می باشد یا برونگرا، از چه شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می کند، به چه چیزهایی علاقه دارد، چقدر اهل هزینه کردن است، از لحاظ روابط اجتماعی چگونه است ودیگر موارد. فرض کنید که فرد ایکس، فردی برونگرا است، بیشتر از اینستاگرام و یوتیوب استفاده می کند، دست و دلباز است، روابط اجتماعی خوبی دارد، به بازی های کامپیوتری علاقه دارد و دیگر موارد. این خصوصیات می توانند بر حسب نوع کسب و کار شما می توانند متفاوت باشند.
مشخصه های دموگرافیک
در مرحله بعد شما باید مشخصه های دموگرافیک مشتری یا مخاطب خود را به صورت فرضی بنویسید.این مشخصه ها شامل سن، سطح درآمد، محل زندگی، وضعیت خانواده و تحصیلات می باشد. در اینجا برای مثال شما می توانید بنویسید که فرد ایکس درآمدی کم دارد چون فعلا دانشجوست، ۲۱ سال سن دارد، وضعیت خانواده اش نیز معمولی است، خانه اش در منطقه ای متوسط قرار دارد و تحصیلاتش نیز مشخص است. پرسونای مخاطب
اهداف و انگیزه های مخاطب
در مرحله و گام بعدی شما باید اهداف و انگیزه های مخاطب خود بنویسید. شما باید در نظر بگیرید که این فرد می خواهد به کجا برسد، چه انگیزه هایی در ذهن خود دارد و اهدافش چیستند. برای مثال فرد مورد نظر ما در اینجا می خواهد وارد صنعت گردشگری شود و توریست های خارجی را به سمت خود جذب کند و به همین خاطر نیاز دارد تا زبان خود را تقویت کند و انگیزه دارد تا خود را در زمینه تور گردشگری ثابت کند و از این طریق به درآمد خوبی برسد. هدف اصلی او در واقع این است که بتواند به خوبی با گردشگران و توریست های خارجی ارتباط بگیرد در نتیجه به یادگیری زبان علاقه دارد که مرتبط با سایت و کسب و کار شما می باشد.
موانع و مشکلات:
در گام بعدی باید برای مخاطب فرضی خود ببینید که چه موانع و مشکلاتی سر راهش وجود دارند که مانع از رسیدن او به اهدافش می شوند. برای فرد ایکس این موانع وجود دارد که او در انگلیسی صحبت کردن چندان مهارت ندارد و نمی تواند با توریست های خارجی ارتباط بگیرد. در نتیجه او به دنبال سایت ها و موسساتی می گردد که بتواند در مدت زمان مناسبی مهارت او در زبان انگلیسی را بالا ببرند تا در نتیجه او بتواند به خوبی با توریست ها ارتباط بگیرد و تور گردشگری خود را دایر کند.
موانع خرید:
حالا پرسونای شما به مرحله آخر رسیده است که با کسب و کار شما مرتبط است. او دوست دارد به سراغ موسسه های زبان برود یا این که پکیج های مناسب آموزش زبان را خریداری کند اما توان مالی اش محدود است. در آخر برای پرسونای خود یک عکس هم قرار دهید تا همه چیز تکمیل شود. حالا که پرسونای شما تهیه شده است شما می توانید دقیق تر مخاطبین کسب و کار و سایت خود را بشناسید. پرسوناها به شما کمک می کنند تا کسب وکار خود را به شکلی تنظیم کنید که مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کند.
اگر دنبال تولید محتوایی جذاب برای وبسایت خود هستید ، پالیز محتوا برای شما گزینه ای عالی خواهد بود.